9 kroků, jak proměnit sen v realitu a hojnost

V životě se mi několik věcí fakt povedlo. Když se dívám zpět, vidím, že jsem při zhmotňování svých snů postupoval velmi podobně. Jak jsem to dělal?

P.S. Jsem inovátor. Rád dělám věci, které rozvíjejí svět a z toho vychází i můj postup níže. 

Takže jak na to?

1) Nejdříve takový brainstorming. Dejte si několik dní OFF, tj mimo. Společnost, vztah, běžné prostředí. Doporučuju přírodu. Tužku a papír s sebou. Užívejte si dny po svém a až se budete cítit připraveni, vrhněte se na to:

CO JSOU VAŠE ŠÍPY?

CO JSOU VAŠE ŠÍPY?

A) Co je Vaše vášeň? Je to něco co oslovuje větší skupinu lidí? Napadá Vás nějaká služba (=produkt), která vám v téhle oblasti chybí? Anebo něco, co by se dalo dělat lépe?

  • Moje vášeň byla a je inspirovat ostatní k tomu, aby se měli lépe. Zjistil jsem, že k tomu můžou pomoct kvalitní potraviny. Před šesti lety nebylo možné kvalitní potraviny sehnat. (firma, kterou jsem tehdy založil - Freshbedýnky - získala o 5 let později ocenění EY Podnikatel roku).

B) co pro vás znamená hojnost? jaký máte vztah k penězům? jaký máte v životě záměr?

V životě můžeme mít cokoliv, co je náš záměr. Jaký máte záměr s penězi? Máte z dětství přesvědčení "Bez práce nejsou koláče" anebo nacházíte peníze všude kudy jdete? Pro mě byla hojnost dlouho problémové téma. V poslední době se to mění právě s tím, když si uvědomuju, jak peníze fungují. Už jim neříkám "prachy". Peníze jsou skvělá energie, které je všude dost. Navíc, když už pro svět něco děláme, tak peněz můžeme mít opravdu hodně. A zároveň, v harmonii se svým okolím. Tohle jsem taky dost dlouho řešil. Záviděl jsem ostatním majetek, anebo snažil vydělat na úkor ostatních. Teď vím, že nejvíce peněz dlouhodobě budu mít, když vnímám svoji hojnost, svoji radost, ostatním přeju jejich hojnost, jejich radost, a nesrovnávám se s nimi.

C) Může Vám tenhle produkt přinášet peníze? Budou Vám za něj lidé rádi platit více než jsou Vaše opravdové náklady (finanční náklady a náklady na Váš čas)?

  • Tohle bylo slabší místo mého plánování. Neuvědomil jsem si, jak vysoké jsou opravdové náklady na prodej kvalitních potravin. Náklady totiž zdaleka nekončí nákupem zboží. Navíc některé náklady jsou jednorázové (investice) a jiné pravidelné (provozní náklady). Některé náklady jsou stále stejné (fixní náklady) a jiné narůstájí, když prodáváte více (variabilní náklady).
  • Před šesti lety jsem netušil o možnosti svěřit některé činnosti (např. skladování, balení zboží, rozvoz) jiné firmě, která se na to specializuje. Všechno jsme si dělali sami a neměli úplně přehled, kolik kde investujeme a kolik časů čím trávíme. 
  • Dnes je mým cílem v každém novém projektu jednotlivé činnosti přenechávat profíkům, kteří mi zajistí, že mé náklady jsou jen a jen to, co mi každý měsíc fakturují. Takže nemusím investovat, trávit čas pomáháním svému týmu, když nestíhá, externí partner pro mě vše zajistí. 

D) Jak poznáte, které činnosti jsou vhodné k "outsourcingu"? Zavřete oči a představte si, jak Váš produkt vypadá za rok odedneška v plné kráse. Užijte si ten pocit. Otevřete oči a vypište si všechny zdroje, které jsou pro Vás klíčové.

  • Spolupracovníci? Automatizovaný sklad? Usměvaví řidiči? Kancelář, kde se budete scházet s týmem a s návštěvami a rozvíjet firmu? Informační systém? Výrobna? Mrazící auto? Peníze? Reklama?
  • Je skvělé si právě tady uvědomit, co Vás bude oddělovat od ostatních. Bude to určitě Váš produkt anebo způsob, jakým produkt prodáváte. Co konkrétně?
  • Potřebujete mít vlastní řidiče, kteří umějí vynést objednávku do 5. patra bez výtahu s radostí?
  • Je pro Vás důležité mít v týmu někoho, kdo umí dotahovat věci?
  • Chcete si dělat reklamu sami, protože máte úplně speciální produkt, který by komerční reklamou ztratil kouzlo? Anebo stačí jen zadat kreativnímu reklamotvůrci, co má vymyslet? 
  • Chcete si produkt vyrábět sami (myšleno ve vlastním týmu) Nebo ne? Jak zajistíte, aby byl produkt vyráběný s láskou? Potřebujete to vůbec? :-)

Postupně tenhle seznam zužujte a seřaďte dle priority. Klíčové jsou první 3 věci, důležité jsou další 3 věci a zbytek už důležitý není.

Klíčové zdroje byste si měli zajistit sami, důležité ve většině případů taky - zaměstnat šikovné lidi, nakoupit správné vybavení, pronajmout prostory, atd. Vše ostatní můžete svěřit profíkům.

Pokud máte pocit, že zajištění klíčových zdrojů je příliš náročné (finančně, časově, nemáte na to schopnosti), zvažte, zda projekt opravdu chcete tvořit. Pokud ne, je to jasné. Pokud ano, přidejte si jako klíčový zdroj byznys parťáka, který Vám pomůže zdroje získat a Vy se s ním budete dělit o zisk. 

2) Plánovací fáze. Teď už se Vám hodí počítač, mobil, a lidé kolem Vás k diskuzím o Vašem nápadu. 

To, na co jste přišli v bodě 1), si nechte plně pro sebe a diskutujte o tom jen s lidmi, u kterých cítíte plnou podporu, důvěřujete jim. Určitě Vám prospějí lidí, kteří mají neutrální vztah k Vašemu nadšení, budou Vás držet v realitě, i když se do něčeho zblázníte.

  JAKÝ JE VÁŠ CÍL?

 

JAKÝ JE VÁŠ CÍL?

A) Udělejte si byznys plán. Spočítejte & odhadněte, jaké budou náklady na Váš produkt / službu. Kde můžete ušetřit a kde jinde Vám malá investice přinese velký dodatečný zisk. Jednoduše si udělejte tabulku v Excelu a pište si tam, kolik můžete produktu prodávat, a co Vás kolik bude stát. 

Investiční plán: Co všechno potřebujete na počátku / v prvních letech do fungování firmy vložit - finance, čas.

Provozní byznys plán: Udělejte si 3 varianty - po měsíci fungování, po roce a po 5 letech. 

Cokoliv nebudete tušit, odhadněte anebo se zeptejte těch lidí, se kterými se o nápadu bavíte. Určitě najdete způsob, jak se přiblížit realitě. Třeba když chcete prodávat smoothies na ruzyňském letišti :-)

Velmi snadno odhadnete počet zákazníků tak, že vezmete celkový počet lidí, kteří letištěm projdou, a rozdělíte si je do 3 skupin - smoothie lovers, smoothie neutral a smoothie haters. Jak budou skupiny velké? Odhadnete? Skupiny si dále rozdělíte do 2 skupin podle času příjezdu na letiště: na letište dorazí s velkým předstihem a pijí smoothie v hale, s malým předstihem a pijí smoothie u vstupu do letadla; a pak do 2 skupin podle finančních možností: cizinci, pro které je Praha superlevná + bohatší Češi a chudší Česi + chudší cizinci. Kolik je jejich podíl na celkovém množství lidí na Ruzyni?

Jak zjistíte potenciální nájemné?

Náklady na suroviny asi odhadnete, že? 

B) Co vlastně chtějí zákazníci? Dokážete to upřesnit? Jednoduchý tržní výzkum? anketa Přes facebook, dotazník "na letišti", mezi kamarády?

Jak by měl produkt vypadat, za jakou cenu, co jsou jeho klíčové vlastnosti?

Dejte si pozor na nereálnou poptávku, když Vám kamarádi chtějí vyjádřit podporu a řeknou "jasně, to si určitě koupím! Je třeba vnímat, zda jsou nohama na zemi :-) 

C) ROZDĚLTE SI REALIZACI DO NĚKOLIKA FÁZÍ. JASNĚ SI STANOVTE, CO KDY CHCETE DOSÁHNOUT a pro každou fázi udělejte detailnější byznys plán.

Teď je fáze plánovací - s papírem v ruce. Ta brzo skonční a začne ...

Fáze přípravná. To už víte, že chcete do projektu jít, začínáte s ním trávit hodně času, vznikají první náklady. Zjišťujete, za co zákazníci chtějí platit a za co ne. Mají zájem o svezení se autem nebo mercedesem? Na konci fáze se znovu rozhodnete, zda opravdu chcete do projektu jít.

Fáze realizační už znamená podpis smluv, nákup vybavení, přípravu provozovny. Vysíláte do světa první informace, že něco chystáte. Určitě jste už někdy otevřeli web, kde byla jen krásná fotka a políčko na zadání emailu s textem "buďte první, kdo se o tom dozví". 

Fáze spuštění je náročná. Potřebujete být všude a všechno ladit. Vyhraďte si opravdu celé dny a počítejte s méně spánkem. O to příjemnější je vidět, jak můžete opravdu všechno ovlivnit.

Fáze provozu je už klidnější. Víte, jak vše funguje a proč to tak je. Zlepšujete, co se dá, už ale nemusíte hasit.

Fáze delegování je klíčová pro Váš životní styl. Co nejvíce provozních úkolů potřebujete předat svému týmu, abyste mohli žít život svých snů. A zároveň být propojení s tím byznysem, který jste právě vytvořili.

A teď: znovu se podívejte na jednotlivé fáze. Jsou jejich délky a očekávaná finanční a časová náročnost reálné?

3) Jaké jsou Vaše další priority priority v životě kromě byznysu? Co nutně potřebujete každý den, každý týden, měsíc či dlouhodobě mít v životě, abyste byli spokojení?

Tohle hodně souvisí s délkou a náročností jednotlivých fází.

Jídlo, spánek, pohyb? Co z toho můžete na chvíli vyřadit, když bude projekt náročný, a co ne?

Rodina, vztahy. Jak Vás při realizaci projektu podpoří? Co od Vás budou stále očekávat? 

Čím můžete tyhle životní oblasti vyladit ještě předtím, než se do toho pustíte? Změnit stravu? Naučit se méně spát? Začít každé ráno běhat? Pročistit si emoce v rodině a vztazích? Udělejte to!!!

Nakreslete si vision board, na kterém bude vidět vztah mezi vaším životem a byznysem! Umístěte si visionboard na viditelné místo, kde Vám každý den připomene, co je Váš cíl.

4) Vizualizace a stanovení záměru. 

PŘEDSTAVTE SI...

PŘEDSTAVTE SI...

Najděte si klidnou chvilku a zavřete oči. Představte si znovu, jak všechno krásně funguje. Vnímejte jednotlivé detaily, spokojené zákazníky, a hlavně spokojeného zakladatele - sebe. Doplňte si visionboard.

Vizualizaci a záměr si opakujte každý den ráno a večer. Stačí minuta dvě. 

HODNĚ ŠTĚSTÍ!

HODNĚ ŠTĚSTÍ!

Příště Vám povím, co jsem v minulosti udělal za "chyby". 

A jestli se do toho chcete pořádně opřít, tak doražte na nejbližší Raw Business kurz! :-)