Ezo návod na crowdfunding

Kdo mě znáte víte, že rád nosím barevná ulítlá trička, v autě si pouštím indický mantry a v kanclu cvičím jógu. Kdo mě neznáte, tak mě možná vnímáte jako podnikatele, inovátora, extrémního otužilce, raw foodistu nebo kokosa.

Pravda je někde uprostřed, a můj záměr v životě je právě spojovat alternativní svět a ten "normální". Když jsme se s firmou Mladýkokos.cz rozhodli zahájit crowdfunding, tušil jsem, že když spojím oba tyto přístupy ke světu, budeme úspěšní. Úspěch se dostavil rekordní, patříme mezi české projekty s největší crowdfundingovou investicí vůbec.

Návodů na to, jak dělat crowdfunding na internetu najdete mnoho, a týkají se zejména toho "normálního" přístupu - najděte si předem ambasadory, udělejte dostatečně lákavé odměny pro vyšší investice, komunikujte kampaň intenzívně mezi své zákazníky, oslovujte investory ještě poté, co investují (aby investovali víc!) a hlavně se rychle dostaňte přes 50%.

Tenhle článek zaměřuju na alternativní cesty. Na to, co jsme dělali neuchopitelného, a možná právě to způsobilo, že jsme v českém crowdfundingu trhli rekord. Tak se pojďme podívat na crowdfunding skrz ezo sklíčka.

1) rozhodnutí zda do toho jít: před rokem a půl (podzim 2016) jsme se poprvé sešli s Fundliftem. Byli jsme cca půl roku před spuštěním nového webu a uvedení 30 nových produktů na trh. Racio chtělo tohle všechno představit přes Fundlift, každopádně iracio mi to říkalo, že ještě ne a mnohem silněji. Takže jsme do Fundliftu tehdy nešli.

To se změnilo, když se nám v létě 2017 Fundlift připomněl. Intuice říkala YES! Potkali jsme se tam s velmi přátelskými lidmi, se kterými se šlo domluvit jako po másle a celkově jsem to považoval za dar plánovat společně kampaň. Každé setkání bylo vzájemně inspirující a rozvíjející. Znamení? Pro mě v životě nejlepší věci totiž jdou SNADNO.

2) posuny spuštění kampaně mě chvíli stresovaly (původní plán byl launch koncem září, nakonec jsme kampaň spustili začátkem prosince), a měl jsem tendenci tlačit na lidi kolem sebe, se kterými jsme to vše připravovali. Ti na to reagovali tím, že se zasekávali, odmítali jednat, dělali chyby, atd. Tím jsem to celé zpomaloval já sám. Zároveň jsme "NUTNĚ" potřebovali cca 1.5milionu korun na nákup zboží z Thajska, už na podzim a nikoliv až po kampani na Fundliftu. Když jsem přestal tlačit na lidi a na nutnost získání peněz, obojí dvojí se vyřešilo.  Později jsem zjistil, proč nám spuštění v prosinci pomohlo. (mimo toho, že potenciální investoři si skrz nás kupovali kokosové produkty jako vánoční dárky)

3) po spuštění kampaně začaly přicházet různé i nepřátelské dotazy. Pár z nich mě vyloženě naštvalo nebo rozesmutnilo, vždycky jsem potřeboval to nacítit, přijmout a pak s láskou odpovědět. Když jsem reagoval lýskyplně a s pochopením, bez vazby na nepřátelskost dotazu, dotazující byli příjemně překvapeni a nakonec řada z nich investovala.

4) během kampaně jsem šel na týden na pobyt ve tmě. Tam mi (překvapivě) začalo chodit hodně vhledů ohledně kokosových inovací. Také jsem tam navnímal (nikoliv "rozhodnul se"), že chci firmu v základních bodech jednoznačně vést a nebýt vůči týmu v takové té rozblemclosti "aha, tak když to chceš jinak, tak to uděláme jinak". Pochopil jsem, že tohle je přesně ta vhodná forma Lásky pro můj byznys. 

5) hodně jsem meditoval a "pouštěl" očekávání od kampaně. Ve chvíli, kdy jsem se na to fakt vykašlal :-), nám přišla na Fundlift investice 1.2 milionů korun, která celou kampaň změnila. Tohle bylo navíc spojený s dalším ezo faktem - stalo se to během scchůzky mě a kamaráda, který mi pokaždé "přinese" nějaké peníze. Vážně, je to člověk, díky kterému jsem si do té doby vydělal desetitísíce korun jen tak, a další peníze od něj jsou na cestě. Pokaždé jiným způsobem. Máte kolem sebe taky takové "štědré" lidi?

6) na začátku ledna vyšel poměrně negativní článek o naší firmě, vytvořený na základě nedostatečných informací. V tu chvíli jsem pochopil, proč bylo dobré, že naše kampaň začala až před Vánoci. A to, že na takovýhle článek neměl jeho autor před Vánoci čas a sepsal ho až poté. Kdybych neznal Mladýkokos.cz a důvěřoval bych autorovi článku, asi bych neinvestoval. Nejdřív jsem chtěl (moje ego chtělo) oficiálně zveřejnit odpověĎ na tento článek, ale pak mi došlo, že autor má "jiné vibrace" a že se tím vůbec nebudu zabývat.

7) v půlce kampaně jsme si dali celo-týmovou meditaci. Představovali jsme si našeho andělského investora (kterého bychom vyplatili v případě naplnění maximálního limitu kampaně), jak za námi přichází, bere si kufřík plný peněz, usmívá se a odchází. Po meditaci jsme se všichni shodli, že to bylo velmi příjemné. Tohle znamenalo i trochu zvrat v našem přístupu k tomuhle andělskému investorovi - nějakou dobu před Fundliftem s ním bylo náročnější jednat (byl absolutně totálně nejvíc busy, a nebyla to výmluva, řešil jednu riskatní a globální miliardovou transakci, a my byli jen malá firmička...), a to také zpomalilo spuštění kampaně. Teď jsme tuhle lehkou naštvanost rozpustili a místo toho mu přáli, že si odnese svůj kufřík. Tuhle meditaci považuju za klíčovou.

8) jednoznačně jsme se dohodli s celým týmem, že půjdeme vpřed tím směrem, který cítím jako správný (focus na inovativní produkty), a že tým budu plně řídit já. To bylo důležité energeticky, i když jsme o tom nic nepublikovali navenek. Cítil jsem, že firma získává další level stability. 

9) brzy potom jsme naplnili původní cíl 5mil Kč a rovnou navýšili na 8.5mil Kč. To byla pro mě částka, kterou jsem si od začátku vizualizoval. Věděl jsem, že pokud ji získáme, tak budeme moci ve spojení s našimi zdroji peněz vyplatit našeho andělského investora a to nám výrazně usnadní život. Andělský investor totiž měl o dost konzervativnější pohled na byznys než my a tehdy měl možnost vetovat naše obchodní rozhodnutí.

10) začal jsem cítit stres v jednu chvíli, asi druhý týden v lednu, když naše kampaň začala stagnovat. Tenhle stres jsem si potřeboval zpracovat, a přijmout tu možnost, že s námi andělský investor zůstane. Osobně je mi navíc ten člověk blízký (je to kamarád), tak to byla výzva najít, odkud ten můj divný pocit vycházel. Jo, povedlo se. A den potom přišla půlmilionová investice od investora, který si poté přál se se mnou potkat osobně. Po našem setkání investoval další finance. 

11) ke konci kampaně jsme cítili velkou Vděčnost, měli jsme 7mil z 8.5mil možných. Natočili jsme krátké video "děkujeme" a poslali ho do sociálních sítí. Vůbec jsme ho nestříhali, byli jsme v něm přirození a chtěli jsme předat právě tu energii Vděčnosti bez dalších keců. To nám přineslo několik set tisíc v reakci.

12) v pátek večer - předposlední den kampaně - když už NEBYLO možné stihnout si nabít investorský účet a mohli investovat jen ti, co měli na Fundliftu peníze - jsme byli na 7.7mil Kč. Večer jsem si vyžvýkal syrskou routu (látka, která umožňuje mozku, aby produkoval vlastní psychedelické substance) a meditoval na radost a lásku. Byl jsem srovnaný s tím, že kampaň skončí na 7.7mil Kč. Celý večer jsem navíc trávil se ženou, se kterou jsme cítili lásku. Ráno jsem se podíval na Fundlift a bylo tam 8.385mil Kč. Pak jsem dostal láskyplnou masáž a na účtě bylo 8.585mil Kč (nějaká záhada umožnila překročení maxima).

Byly to náhody nebo funkční ezo strategie?

Jak ezo úroveň funguje ve vašich projektech?